تصویری رایگان (پزشکی)

هایپرگلایمسی و کتواسیدوز دیابتی DKA

هایپرگلایمسی و کتواسیدوز دیابتی DKA:

به قند خون بالای ۲۰۰ در حالت رندوم هایپرگلایسمی گفته میشود ولی ممکن است علائم با عددهای بالاتر از این شروع شوند.یک شخصی با قند خون بالای ۲۰۰ به شما مراجعه می‌کند اولین و شایع ترین شرح حالی که می‌دهد می‌گوید دکتر حالم خوب نیست نمیدونم چه چیزیم شده و اکثراً هم میگن سنگینی سرداریم. اکثر این افراد سابقه‏‌ی دیابت دارند ولی موردهایی هم داشتیم که طرف دیابتی نبوده ولی با قند ۲۳۰ و همین علائم ذکرشده در بالا مراجعه کرده است. اقدامات: یک شخصی با قند خون بالای ۲۵۰ مراجعه کرده سابقه‌‏ی دیابت دارد ولی شرح حال می‌گیریم و علائم خاصی را ذکر نمی‌کند فقط شرح حال در حد گرفتگی بدن و سنگینی سر می‌دهد.اول ما باید ازنظر کتواسیدوز دیابتی بررسی کنیم و اگر نظر DKA  رد شد ما برای درمان باید یک انسولین کوتاه اثر مثل رگولار تزریق کنیم و قند خون مریض را پایین بیاوریم ولی قبل از آن باید آزمایش بگیریم در آزمایش باید مقدار پتاسیم و آنالیز ادراری را بررسی کنیم. در آنالیز ادراری یا همان U/A به دنبال کتون در ادرار می‌گردیم و درخواست پتاسیم برای این است که برای تزریق انسولین پتاسیم باید بالاتر از ۳.۳ باشد و در کمتر از این مقدار نمی‌توانیم انسولین تزریق کنیم اگر آزمایش‌های درخواستی نرمال بود به مریض انسولین رگولار می‌زنیم و نیم ساعت تحت نظر می‌گیریم و در صورت پایین آمدن قندخون و خوب بودن حال عمومی مریض را مرخص می‌کنیم . محاسبه‏‌ی مقدار انسولین رگولار: برای تزریق رگولار از فرمول BS-150/30 استفاده می‌کنیم . عدد قند خون منهای ۱۵۰ و تقسیم بر ۳۰ مقدار واحد تزریقی انسولین رگولار به دست می آید. برای مثال یک فردی با قند خون ۳۶۰ مراجعه کرده است ما ۳۶۰ را منهای ۱۵۰ می‌کنیم می شود ۲۱۰ و این عدد را تقسیم بر ۳۰ می‌کنیم میشود ۷ و ما باید ۷ واحد انسولین رگولار به مریض بزنیم.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید

کتواسیدوز دیابتی DKA:

در کتواسیدوز دیابتی مقدار قند خون بین ۲۵۰ تا ۶۰۰ می‌باشد علائم آن : تهوع استفراغ – دردشکم – ضعف و بی حالی – عطش بیش از حد – تشنگی – تاکی کاردی – دهیدراتاسیون – هایپوتانسیون – تاکی پنه – خواب آلودگی گیجی- تنفس Kussmaul )بوی استون در تنفس بیمار( می‌باشد. نتایج آزمایش‌های : وجودکتون ۲-۳+ در ادرار/ قندخون بالای ۲۵۰/ PH زیر ۷.۳/ HCO3 کمتر از ۱۵ در صورت شک به DKA باید= بستری ای سی یو – ۲رگ مناسب بگیریم – اکسیژن در صورت هایپوکسی – سوندفولی و کنترل برون ده ادرای و دریافت وریدی – در صورت تهوع  NG Tube گذاشته شود

درمان :

باید آزمایش‌های فرستاده شود Lab Please:  Na-K-U/A-ABG برای درمان ۳ کار را باید انجام دهیم: ۱: دادن مایعات وریدی ۲: تزریق انسولین کوتاه اثر مثل رگولار ۳:تزریق پتاسیم برای دادن مایعات وریدی و انتخاب نوع سرم بستگی به مقدار سدیم خون دارد. اگر سدیم در رنج نرمال بود یعنی بین ۱۳۵ تا ۱۴۵ بود سرم انتخابی ما نرمال سالین است ولی اگر سدیم خون بالای ۱۴۵ بود و بالاتر از نرمال بود سرم انتخابی باید سرم نیم نرمال یا همان Half Salin باشد.باید ۲تا۳ لیتر سرم در عرض ۱ تا ۳ ساعت اول بدهیم و مقدار دوز آن ۱۰-۱۵ میلی لیتر بر وزن در ساعت (10-15 ml/kg/hr) باید بدهیم بعد از دادن سرم نوبت به دادن انسولین می‌رسد ولی برای تزریق انسولین اول باید مقدار پتاسیم خون را بدانیم که پتاسیم خون باید بیشتر مساوی عدد ۳.۳ باشد و زیر این عدد نمی‌توانیم انسولین بدهیم و دادن انسولین را تا بالاتر از این عدد باید به تعویق بیندازیم مقدار محاسبه‌‏ی انسولین : ۰.۱ واحد بر وزن (0. 1u/kg) به صورت وریدی . و اگر رگ در دسترس نبود باید ۰.۳ واحد به روزن (0.3u/kg) به صورت عضلانی داده شود. برای تزریق پتاسیم : پتاسیم می دهیم10meq/hr =اگر پتاسیم کمتر از ۳.۵ باشد 7.5meq/hr =اگر پتاسیم سرم بین ۳.۶- تا ۴ باشد 5meq/hr= اگر پتاسیم بین ۴.۱ تا ۵ باشد بستری آی سی یو می‌کنیم و ویزیت متخصص داخلی می‌گذاریم.

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا